آشنائي با مهمترين اصل در سياست اسلامي يعني ولايت مطلقه فقيه
پاسخها بر اساس استفتائات از دفتر حضرت ايت آ... مصباح يزدي تنظيم شده است.
س: ايا ولايت فقيه مستقيما توسط مردم انتخاب مي شود؟
ج: بدليل اينکه عقل مردم قاصر از پي بردن به فقيه افقه ، اعدل، اعلم و اتقي مي باشد، ولي فقيه بصورت غير مستقيم و از طريق مجتهدين تاييد شده از طرف شوراي نگهبان انتخاب مي شود و لذا بصورت انتخاب غير مستقيم مردم مي باشد.
البته اينها همه ظواهر امراست و الا انتخاب مستقيما توسط خداوند تبارک و تعالي انجام مي شود و اوست که دلهاي مجتهدين مجلس خبرگان را بسوي ولي فقيه مي گرداند.
س: آيا ولايت فقيه محدوديت زماني دارد (مثلا چهار يا پنج سال) يا مادام العمر است؟
ج: بدليل اينکه ولي فقيه نايب امام معصوم و منتخب و منصوب از طرف خداوند تبارک و تعالي است ، نامحدود و مادام العمر است.
س: آيا ولي فقيه در مقابل سايرين پاسخگوست؟
ج: خير ، ايشان فقط در مقابل خداوند تبارک و تعالي پاسخگوست و در مقابل ساير افراد غير پاسخگوست.
س: آيا ولي فقيه براي مردم عادي نقد شدني است؟
ج:خير همانگونه که عنوان شد عقل مردم عادي قاصر از ورود به اين مسائل است و اساسا مردم عادي حق ورود به سياست را به اين معنا ندارند.
س: آيا ولي فقيه از طرف ساير فقها نقد شدني است؟
ج: خير ، ساير فقها حق دخالت در حکومت را از حيث اينکه فقيه هستند ندارند و از اين لحاظ فرقي با مردم عادي ندارند ،لذا موضع ساير فقها و حتي مراجع نيز اطاعت است و ولي فقيه براي فقها نيزمثل سايرمردم غير قابل نقد است.
س: آيا اعضا مجلس خبرگان رهبري يا رئيس آن ميتوانند از رهبري سئوال نمايند؟
ج: مجلس خبرگان رهبري مجراي تجلي و ظهور مقام عظماي ولايت است ولي در ادامه کارهر گونه نظارت به هر صورت باطل است و حتي نوشتن نامه به ايشان حرمت شکني محسوب مي شود چون همانگونه که گفته شد از ايشان نبايد در مورد اعمالشان سئوال کرد.
نمونه اين حرمت شکني نامه اخير اقاي رفسنجاني (رئيس مجلس خبرگان رهبري) به مقام معظم رهبري بود ، که شاهد بي پاسخ گذاشتن نامه از طرف مقام ولايت بوده ايم که خود بهترين جواب است.
س: اختيارات مقام عظماي ولايت محدود است يا نامحدود
ج: مقام عظماي ولايت داراي اختيارات نامحدود است و مي توانند درزماني که لازم مي بينند حتي واجبات شرعي مثل حج را نيزبراي مدت محدود تعطيل کنند تا چه رسد به تصميمات جزئي تراز قبيل عزل و نصب مقامات و ...
س: آيا اختيارات مقام عظماي ولايت به مکان خاصي ( مثلا يک کشور خاص) محدود مي شود؟
ج: خير ، اختيارات مقام عظماي ولايت هيچ قيد مکاني ندارد و ايشان ولي امر مسلمين جهان هستند.
س: آيا قانون اساسي قيدي براي اختيارات مقام ولايت محسوب مي شود؟
توضيح اينکه دريافتيم که اختيارات مقام عظماي ولايت در قيد مکان و زمان خاص نيست، حال در خصوص قوانين وضع شده از طرف بشر (مثل قانون اساسي) چطور؟
ج: خير آنچه در قانون اساسي در رابطه با اختيارات مقام عظماي ولايت آمده صرفا نمونه و کف اختيارات است و نه سقف آن و همانگونه که از عنوان ولايت مطلقه مشخص است ، اين ولايت مطلقه بوده و در هيچ قيد قانوني نمي گنجد و الا مطلقه نبود.
س: با توجه به دستور و تاکيد قران کريم مبني بر بر مشورت ، آيا شوراي فقها ميتواند گزينه ديگري باشد؟
ج: خير ، ولايت درادامه رسالت و امامت بوده و در هر زمان مجراي فيض و عنايت الهي واحد است و لذا شوراي فقها باطل است.
س: موضع ما در مقابل اوامر ايشان چه بايد باشد؟
ج: چون ايشان نايب امام زمان (عج) مي باشند، موضع مردم عادي ما در قبال ولايت مطلقه، بايد اطاعت مطلقه باشد و تفکر و سئوال در مورد عملکرد ايشان از وساوس شيطان است که بايد به خداوند متعال پناه برد...
No comments:
Post a Comment