Tuesday, July 28, 2009

رمزگشایی از بازداشتگاهی که تعطیل شد

بازداشتگاهی که با دستور بالاترین مقام کشور بسته شد

این بازداشتگاه در حد یک انبار است که فاقد امکانات اولیه و امکانات بهداشتی است.
آفتاب - گروه سیاسی: روز گذشته دبیر شورای عالی امنیت ملی طی گفتگویی خبر از آن داد که "مقام معظم رهبری دستور تعطیلی یک بازداشتگاه را که استانداردهای لازم برای حفظ حقوق متهمین نداشت صادر کرده‌اند".

با این حال جلیلی که در تمام روزهای پس از انتخابات که بحران کشور را فراگرفته بود، هیچ نوع اظهار نظری نکرده بود، از نام این بازداشت‌گاه غیر استاندارد نامی به میان نیاورد.

از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی نیز با تعیین کمیته‌ای ده نفره وارد این موضوع شد و از روز گذشته به بازدید از برخی بازداشت‌گاه‌ها و زندان‌ها پرداخته است.

اما امروز کاظم جلالی سخنگوی این کمیته از راز بازداشت‌گاه غیراستاندارد پرده برداشت و در گفتگویی تایید کرد که این بازداشت‌گاه جایی نیست جز "بازد‌اشتگاه کهريزک" که به گفته او "به علت نبود امکانات و نداشتن استاندارد لازم تعطيل شده است".

نام بازداشتگاه کهریزک اما اولین بار در جریان طرح برخورد با اراذل و اوباش در تابستان گذشته بر سر زبان‌ها افتاد، سوله‌ای مخوف که بسیاری از متهمان آزاد شده آن از وقوع برخی وقایع دردناک در آن و عدم رعایت حقوق متهمان در آن و به ويژه نبود امکانات بهداشتی و درمانی در این بازداشت‌گاه سخن می‌گفتند.

در این رابطه اما یک نماینده دیگر مجلس نیز به اظهار نظر پرداخت. قنبری، سخنگوی فراکسیون خط امام(ره) مجلس امروز از نگرانی شدید اعضای این فراکسیون نسبت به نحوه برخورد در برخی بازداشتگاه‌ها از جمله کهریزک خبر داد و گفت: «در برخی از این بازداشتگاه‌ها حقوق شهروندی رعایت نمی‌شود و بازجوها زندانیان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند».

داریوش
” بازداشتگاه کهریزک که گفته می‌شود برخی از زندانیان جان خود را در آن از دست داده‌اند متشکل از چند سوله فاقد امکانات اولیه بهداشتی و رفاهی است. “
قنبری در گفتگویی با پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس، در مورد جلسه امروز مجمع عمومی فراکسیون خط امام(ره)مجلس، اظهار داشت: «یکی از مهمترین مباحث صورت گرفته در جلسه امروز مجمع عمومی فراکسیون خط امام، پیرامون وضعیت بازداشت‌شدگان پس از انتخابات و وضعیت بد زندان‌ها و برخوردهایی که در آنجا با بازداشت‌شدگان صورت می‌گیرد، بحث‌های متعددی مطرح شد».

نماینده ایلام تاکید کرد: «در این جلسه گزارشی از عدم ارائه حقوق شهروندی در بازداشتگاه‌ها، ضرب و شتم بازداشت‌شدگان و سکوت طولانی قوه قضائیه ارائه شد که اعضا نسبت به این اتفاقات ابراز نگرانی کردند».

وی با اشاره به وضعیت اسفبار بازداشتگاه کهریزک گفت: «بازداشتگاه کهریزک بازداشتگاه استانداردی نیست و به شکل غیر قانونی افراد در آن نگهداری می‌شوند».

سخنگوی فراکسیون خط امام(ره)مجلس تاکید کرد: «این بازداشتگاه در حد یک انبار است که فاقد امکانات اولیه و امکانات بهداشتی است».

وی با اشاره به گزارش مطرح شده در فراکسیون درمورد این بازداشتگاه اظهار داشت: «متاسفانه افراد بسیار در حال حاضر در این بازداشتگاه نگهداری می‌شوند که به دلیل کمبود امکانات اولیه بهداشتی بیماریهای متعددی از جمله بیماری‌های عفونی شایع شده و افراد مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند».

قنبری تضریح کرد: «رهبر انقلاب هم پس از اطلاع از وضعیت اسفبار این بازداشتگاه دستور بستن آن را داده‌اند که امیدواریم این بازداشتگاه تعطیل و زندانی‌ها به جای بهتری منتقل شوند».

پایگاه خبری فراکسیون اقلیت در ادامه این گفتگو افزوده است، بازداشتگاه کهریزک که گفته می‌شود برخی از زندانیان جان خود را در آن از دست داده‌اند متشکل از چند سوله فاقد امکانات اولیه بهداشتی و رفاهی است.

این مجموعه سوله‌ها که به عنوان بازداشتگاه در اختیار نیروی انتظامی قرار دارد از آغاز اجرای طرح امنیت اجتماعی در تهران توسط سردار رادان شناسایی شد و محل نگهداری اراذل و اوباش بود.

گرچه از روز گذشته و پس از دستور مقام رهبری مبنی بر تعطیلی این بازداشتگاه، اطلاعاتی درخصوص این مکان منتشر شده است، اما افکار عمومی از خود می‌پرسد که این بازداشتگاه تحت نظر چه سازمان و نهادی بوده است و آیا مسئولان چنین مکانی نباید مورد سوال و مواخذه قرار گیرند؟

No comments:

Post a Comment