Friday, September 11, 2009

نگرانی‌ها از بازگشایی دانشگاه‌ها

ورودی دانشگاه تهران

در پی اعلام قبولی‌های کنکور سراسری، قرار است طبق برنامه دانشگاه‌های کشور بازگشایی شوند. در مراسم معارفه و تودیع وزیران جدید و پیشین علوم، مسئولان دولتی از فضای سیاسی دانشگاه و مسئله‌ی علوم انسانی سخن گفتند.

در مراسمی که در عصر روز سه‌شنبه به مناسبت تودیع و معارفه‌‌ی وزیر علوم برگزار شد، کامران دانشجو، وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: «من تنها دغدغه دین را دارم و دانشگاه‌ها نیز باید همین دغدغه را داشته باشند، چرا كه سیر علوم در دانشگاهها باید در مسیر تعریف شده جهان‌بینی اسلامی باشد».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، دانشجو با بیان اینكه در تفكر لیبرالیسم، سیر علوم از آنچه بود، هست و خواهد بود، چه در علوم انسانی و چه در علوم تجربی خبر می‌دهد، اظهار كرد: «‌نتیجه‌ی این سیر علوم، دانشگاه‌های نظام‌های غربی است كه با این مسیر حركت می‌كنند و اوج آن شیطان بزرگ است».

وزیر علوم: فضای دانشگاه آرام است!

با توجه به فضای ملتهب کشور طی ماه‌های گذشته، برخی احتمال می‌دهند که بازگشایی دانشگاه‌ها بر این التهاب خواهد افزود. وزیر جدید علوم در حاشیه‌ی مراسم معارفه‌ی خود، به خبرنگار خبرگزاری ایلنا گفت: «فضای موجود فضای مناسبی است و دانشجويان و فرهيختگان ما بسيار هوشيار هستند و حتما هيچ مسئله خاصی نخواهد بود».

کامران دانشجو در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگر در این زمینه که وی پیش از این گفته بوده است که تشکل‌های دانشجویی باید محدود شوند، اظهار داشت: «من چنین حرفی را نگفتم و این موضوع را به شدت تكذیب می‌كنم».

وزیر علوم افزود: «من قائل هستم كه تشكل‌ها باید بر اساس فرمایش حضرت آقا رشد سیاسی داشته باشند و با نشاط و شادابی بیشتر در دانشگاه‌ها فعالیت كنند و رشد و نشاطی كه باید در دانشگاه‌ها باشد علی‌القاعده از طریق تشكل‌های دانشگاهی صورت می گیرد».

نماینده‌ی رهبر در دانشگاه: با هر فرد تنش‌آفرین برخورد خواهد شد

از سوی دیگر رئیس نهاد نمایندگی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه تهران، به خبرگزاری فارس گفت که هم‌اکنون فضایی آرام و منطقی در دانشگاه تهران و کوی دانشگاه حاکم است.

ابراهیم کلانتری افزود: «مطمئناً در آغاز سال تحصیلی جو روانی و برنامه‌ریزی برای به هم ریختن جو آرام دانشگاه‌ها وجود دارد كه بعید می‌دانم این جو روانی بتواند فضای دانشجویی را ملتهب كند، چرا كه هوشیاری دانشجویان و اساتید دانشگاه هرگونه برنامه برای آشوب در دانشگاه را خنثی می‌كند».

این نماینده‌ی رهبر جمهوری اسلامی، ضمن تاکید بر برخورد با افرادی که فضای دانشگاه را ملتهب می‌کنند، گفت: «همچنین با فردی كه به ظاهر خواسته از نظام طرفداری كند و جامعه را به التهاب كشیده و به عنوان دفاع از نظام، دانشجویان بسیجی، نخبه و بی‌گناه ما را مورد ضربه و شتم قرار داده‌است، نیز باید برخورد شود چراكه هر دو گروه نظام را به چالش كشیده و تشنج به وجود آوردند، بنابراین این برخورد قانونی برای فضای دانشگاه مفید بوده و جلوی التهاب را می‌گیرد».

كلانتری در پایان گفت، همان طور که آیت‌الله خامنه‌ای نیز تأکید کرده است، «باید با هر متخلف و قانون شكنی برخورد شود چراكه همین شبهات و قانون‌شكنی‌ها مقدمه التهاب می‌شود، لذا برخورد با فرماندهان، طراحان و مباشران اغتشاش در هر گروهی باید انجام گیرد».

No comments:

Post a Comment