Tuesday, August 4, 2009

ایرانیان رشید هرگز از خواست های به حق خود دست بر نخواهند داشت

۹ مرداد ۱۳۸۸

سید محمد خاتمی همزمان با چهلم شهدای اعتراضات پس از انتخابات ضمن حضور در منازل شهیدان سهراب اعرابی، اشکان سهرابی، کیانوش آسا و مسعود هاشم زاده با خانواده های داغدار آنان دیدار و ابراز همدردی کرد. وی در این دیدارها با بیان اینکه ایرانیان رشید هرگز از خواست های به حق خود دست بر نخواهند داشت خواستار آن شد که مسؤولان نسبت به جفایی که به مردم شده و خون هایی که به ناحق ریخته شده و رفتارهای جنایت آمیزی که صورت گرفته بی هیچ درنگ و ملاحظه ای برخورد کرده، داد خانواده های کشته شدگان، بازداشت شدگان و آسیب دیدگان بعد از انتخابات را بستانند.
در این دیدارها خویشاوندان شهدای حوادث پس از انتخابات به تشریح دیدگاه خود نسبت به انتخابات ریاست جمهوری دهم و حوادث و فجایع پس از آن پرداخته، خواستار رسیدگی ویژه به عملکرد دستگاههایی که مسبب کشته شدن فرزندانشان هستند شده و کمترین خواسته خود را شناسایی و معرفی عوامل اصلی این جنایات و برخورد قضایی با آمران و عاملان آن شدند.
سید محمد خاتمی نیز ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی با خانواده های شهدا اظهار داشت: اگر اولین حادثه ای که منجر به کشته شدن عزیزانمان شد روز بیست و پنجم خرداد باشد، امروز چهلمین روز شهادت این عزیزان است؛ گرچه با کمال تأسف در این مدت مدام بر عدد شهدا و دستگیر شدگان افزوده شده است. پسندیده تر این بود که چهلم این عزیزان را در اجتماعی بزرگتر که بی شک با حضور صدها هزار نفر از هموطنانمان همراه می شد برگزار می کردیم و که متأسفانه حتی از این امر هم جلوگیری کردند. همه کسانی که امروز فرصت حضور در خانه های این عزیزان را پیدا کرده اند در واقع به نمایندگی از همه ایرانیانی که از این فجایع ماتم زده اند با شما ابراز همدردی می کنند و به روح پاک این شهیدان راه آزادی درود می فرستند و به خانواده های داغداری که عزیزان خود را از دست داده اند تسلیت می گویند.
ملت ما خواستار آزادی، استقلال و پیشرفت ایران بوده و هست و در عین حال که به جد دموکراسی و مردم سالاری را با همه مزایایش می خواهد، خواستار حاکمیت ارزشهای الهی است که مهمترین آنها در عرصه حیات اجتماعی عدالت و اخلاق است؛ دو رکن اساسی انقلاب اسلامی. اگر وضعیتی پیش آمد که بخش قابل توجهی از مردم چه به لحاظ جمعیت و چه به لحاظ جایگاه اجتماعی احساس کنند عدالت و اخلاق نادیده گرفته شده و رأیشان به حساب نمی آید، آنگاه جمهوریت لطمه بزرگی خواهد دید و در عین حال اسلامیت که نشانه بارز آن احیا عدالت و اخلاق است مورد جفایی بزرگ قرار گرفته است.
ایرانیان رشید هرگز از خواست های به حق خود دست بر نخواهند داشت. باید نسبت به جفایی که به مردم شده و خون هایی که به ناحق ریخته شده و رفتارهای جنایت آمیزی که صورت گرفته بی هیچ درنگ و ملاحظه ای برخورد شود. خانواده های داغدار جان باختگان این حوادث به خصوص کسانی که عزیزانشان در کمال صحت و سلامت دستگیر شده اند و به یک باره در کمال ناباوری پیکرهای بی جان جگرگوشه های خود را تحویل گرفته اند، بیش از همه محق هستند که به دادخواهی برخیزند و مسؤولان باید بی درنگ داد آنها را بستانند.
راه آزادی و عدالت و سربلندی راه همواری نیست و اگر به راستی به راهی که برگزیده ایم ایمان داریم، باید هزینه پیمودن آن را نیز بپردازیم و با شکیبایی و ایمان به خدا و امید به موفقیت دست یابیم

No comments:

Post a Comment