Wednesday, August 5, 2009

گزارش خبری عصرایران از حرکت جریان رادیکال به سمت محاکمه هاشمی ،موسوی ، خاتمی و کروبی

عصرایران - پس از برگزاری نخستین جلسه دادگاه اصلاح¬طلبان متهم به طراحی و شرکت در«کودتای مخملی»، یک جریان سیاسی خاص خواستار برپایی دادگاه سران جریان اصلاحات و محاکمه چهره هایی نظیر اکبر هاشمی رفسنجانی ،سیدمحمد خاتمی، مهدی کروبی و میر حسین موسوی شده است.

پاره ای از ناظران سیاسی معتقدند که هدف اصلی برگزاری دادگاه افرادی نظیر محمد علی ابطحی، محمد عطریانفر و ...، زمینه سازی لازم برای محاکمه شخصیت های برجسته تر جریان اصلاحات می باشد.

سخنان اخیر بسیاری ازچهره های جناح راست نیز موید این نکته است که راست افراطی در صدد آن است که شرایط کنونی را به فرصتی برای یک تسویه حساب تاریخی با جناح اصلاح طلب نظام سیاسی ایران و حذف کامل و همیشگی آن از عرصه رسمی فعالیت سیاسی کشور بدل سازد.

در همین راستا یک روز پس از اعترافات ابطحی و عطریانفر، جعفر شجونی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، گفت: " اکنون که دانه ریزها در دادگاه اعتراف کردند باید به سراغ دانه درشت ها و کسانی که دستور برپایی این اغتشاشات را داده بودند، رفت. "

در همین حال ، مهمترین اظهار تمایل جهت محاکمه سران جریان اصلاحات به دلیل مواضع سیاسی اتخاذ شده از سوی آنها در روزهای پس از انتخابات، متعلق به جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده است.

محمد تقی رهبر در گفتگو با خبرگزاری فارس- که در کنار کیهان داعیه دار رسانه ای محاکمات است- از تنظیم شکایت نامه جمعی از نمایندگان مجلس علیه میر حسین موسوی به دلیل " اقدامات افراطی و ساختارشکنانه " خبر داد و در این باره گفت: " کسانی که مردم را به خیابان ها دعوت کردند، همواره بر طبل انتخابات کوبیدند و ادعای خود را در میان مردم گسترش دادند، «ریشه فتنه ها و آشوب ها» ی اخیر هستند. "

محمد تقی رهبر، محاکمه موسوی را برای پایان دادن به بحران کنونی ضروری دانست و با اشاره به بیانیه فراخوان میرحسین موسوی جهت حضور مردم در بهشت زهرا گفت: " این افراد که بیانیه می دهند و اخیرا برخی از طرفداران خود را به اطراف مصلی و بهشت زهرا کشاندند، باید پاسخگوی اقدامات خود باشند و سوال از این افراد این است که این آقایان چه کاره کشته شدگان وقایع اخیر هستند که اینگونه سنگ آنها را به سینه می زنند؟!".
این نماینده اصولگرا ، موسوی و خاتمی ر ا«متهمان اصلی هدایت اغتشاشات اخیر» نامید.

پیش از این احمد خاتمی نیز در خطبه های نماز جمعه از کسانی که خواستار ابطال انتخابات هستند با عنوان " سران اغتشاشگران " نام برده بود.

در میان چهره های جناح اصولگرا الیاس نادران از دیگر کسانی است که خواستار پیشروی فرایند محاکمه اصلاح طلبان به سوی لایه های فوقانی جریان اصلاحات شده است.
نادران در " یادداشت روز" صفحه نخست روزنامه راستگرای وطن امروز، در این باره نوشت: " قوه قضائیه و دادستانی و مدعی العموم نباید به دنبال افراد ضعیف، دست دوم و کمتاثیر باشند. اگر قرار است عادلانه برخورد کنیم باید همه آنهایی که تاثیر داشتند بویژه کسانی که تاثیر جدیتری داشتند، به دادگاه احضار شده، از آنها بازجویی و نسبت به نقش شان از آنها بازخواست شود. "

روزنامه وطن امروز در گزارش خبری روز دوشنبه خود در ضمن خبر مربوط به شکایت برخی از نمایندگان مجلس از میر حسین موسوی، خواستار محاکمه " منسوبان و نزدیکان هاشمی رفسنجانی " نیز شد.

از شواهد و قرائن چنین برمی آید که فاز دوم پروژه حاضر، زمینه سازی نمایندگان مجلس در نطق های پیش از دستور خود برای به دادگاه کشاندن میر حسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی است، چنانکه ضیاءالله اعزازی نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور روز خود در جلسه روز یکشنبه مجلس گفت: " متهم اصلی و ردیف اول اغتشاشات و ناآرامیهای اخیر پس از انتخابات ریاست جمهوری، میرحسین موسوی است و او باید محاکمه شود. "

وی افزود: " به عقیده من محاکمه و بازداشت معترضان خیابانی راهکار اصلی مبارزه با فتنه نیست و باید عوامل اصلی این جریان دستگیر و محاکمه شوند. البته در این زمینه مهدی کروبی هم متهم ردیف دوم است و خاتمی نیز در این جریانات اتهاماتی مساوی با این دو نفر دارد که باید بازخواست شده و مورد محاکمه قرار بگیرد."

محمد ابراهیم نکونام، نایبرئیس کمیسیون اصل نود مجلس نیز در اینباره گفت: " اگر من قاضی دادگاه متهمان حوادث اخیر بودم میرحسین موسوی را به جرم اینکه مسبب همه آشوبهاست، محاکمه میکردم."

از مجموع سخنان چهره های جریان راست رادیکال چنین برمی آید که ایستگاه پایانی مطلوب آنان در مسیر محاکمه مخالفان نتیجه انتخابات اخیر، محاکمه هاشمی رفسنجانی است.

ارسلان فتحی پور ، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با طرح این ادعا که " اتاق فرمان کودتای مخملی از لایههای دیگری نیز در برخی نهادهای کشور برخوردار است که سریعا باید مورد رسیدگی دادگاه انقلاب قرار گیرد "، می گوید: " پس از آشکار شدن نقش برخی صاحب منصبانی که برای وقایع پس از انتخابات همقسم شده بودند معلوم شد چرا پیش از این آنان در سخنان و اطلاعیههای خود آزادی رهبران آشوب را خواستار شده بودند؛ چون از اعترافات آنان مضطرب بودند. "(اشاره به ادعاهای ابطحی در اعترافاتش به هم قسمی هاشمی و خاتمی و اظهارات هاشمی در نماز جمعه درباره لزوم آزادی بازداشت شدگان)

مهدی عباسی فر، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران نیز با اشاره به اینکه " سابقه برخی شخصیت ها نباید مانع محاکمه آنان در دادگاه شود"، بر ضرورت محاکمه "عوامل اصلی اغتشاشات اخیر" تاکید کرد.

حال باید دید که آیا آن گونه که هاشمی رفسنجانی گفته است، جنگ قدرتی درسطوح فوقانی نظام سیاسی ایران در جریان نیست یا اینکه روند کنونی سرانجام به حذف بی سابقه یکی از دو جناح سیاسی کشور منجر می شود و پاره ای از برجسته ترین چهره های نظام جمهوری اسلامی در سی سال گذشته، همچون روسای جمهور پیشین ، نخست وزیر دوران امام و رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی را به زور از قطار انقلاب بیرون خواهد انداخت؟!

No comments:

Post a Comment