Monday, August 10, 2009

روپرت مرداک و مجموعه رسانه‌ای تحت تملک وی مستقیما وارد عرصه نبرد علیه محصولات فرهنگی تولید ایران شد.

به گزارش "الف"، شبکه فارسی 1، که توسط کمپانی استار متعلق به نیوزکورپریشن اداره می‌شود، چندروزی است که با آغاز پخش برنامه‌های خود به زبان فارسی، وارد نبرد با برنامه‌های فرهنگی ساخت ایران شده است.

این شبکه بر خلاف سایر شبکه‌های مشابه، فیلم‌ها و سریال‌های روز تولید غرب را به صورت دوبله فارسی پخش می‌کند.

پخش فیلم‌ها و سریال‌های هالیوودی با دوبله فارسی از شبکه مرداک در حالی صورت می‌گیرد که از چندی پیش نیز شبکه ام.بی.سی پرشیا متعلق به خاندان سعودی اقدام به پخش بیست و چهارساعته فیلم‌های تولید هالیوود با زیرنویس فارسی برای مخاطبان ایرانی کرده است.

مقر شبکه جدیدالتاسیس در هنک‌کنگ قرار دارد و موسس آن نیز مجموعه رسانه‌ای استار متعلق به نیوزکورپوریشن است. شرکت موبی همکار شرکت استار در تولید برنامه‌های این شبکه است.

به این ترتیب، پس از بی.بی.سی فارسی و ام.بی.سی پرشیا، فارسی وان سومین حلقه از صف جدید مبارزه علیه تولیدات رسانه‌ای فرهنگی ایران محسوب می‌شود.

نیوزوکورپوریشن که اداره مرکزی آن در نیویورک واقع است، علاوه بر رسانه‌های دیداری و شنیداری، بیش از صد روزنامه و مجله نیز در سراسر جهان منتشر می‌کند که از آن جمله آنها می‌توان به دیلی تلگراف، وال‌استریت ژورنال، سان، تایمز و ساندی تایمز، نیویورک‌پست و ... اشاره کرد. مجموعه انتشاراتی داوجونز بورس ایالات متحده نیز تحت تملک این غول رسانه‌ای قرار دارد.

مجموعه فیلم‌سازی فاکس و شبکه‌های تلویزیونی فاکس و فاکس نیوز در مالکیت نیوزکورپوریشن است. مجموعه تلویزیونی - خبری اسکای انگلستان نیز متعلق به این شرکت است. سایت شبکه‌ی اجتماعی "مای اسپیس" نیز در تملک این شرکت است.

روپرت مرداک، یهودی استرالیایی مالک نیوزکورپوریشن بارها به دخالت خود و مجموعه رسانه‌ای‌اش در امور دیگر کشورها اذعان کرده است. وی در صریح‌ترین موضع‌گیری خود در این باره، از عملکرد شبکه خبری فاکس نیوز و سایر رسانه‌های تحت تملک نیوزکورپوریشن در تحریک و تشویق دولت ایالات متحده و اقناع افکار عمومی ایالات متحده به حمله به عراق دفاع کرده است.

اعراب، بریتانیا و در نهایت غول سانه‌ای ایالات متحده، هدف خود از سرمایه‌گذاری سنگین و صرف پول برای تولید محصولات فرهنگی برای ایرانیان را اعلام نکرده‌اند.

No comments:

Post a Comment