Wednesday, August 12, 2009

روزنامه روس: ماندنی نیست،تخم مرغ ها را در سبد او نگذارید


روزنامه روسی به مسئولین این کشور انتقاد می کند که چرا کاری کرده اند که ایرانیان این کشور را مدافع محمود احمدی نژاد بدانند و در مخالفت با او علیه این کشور شعار بدهند. به گزارش خبر نگار سیاسی جون فردا با گذشت دو ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران رسانه های روس با اشاره به رویدادهای پس از آن از مسئولین این کشور می خواهند که در سیاست های خویش نسبت به دولت احمد نژاد تجدید نظر کند و بیش از این بر روی او حساب نکند. گفتنی است در پی رخدادهای اخیر در ایران شواهدی مبنی بر طراحی پروژه موسوم به "انقلاب مخملی" از سوی محافل روسی برای حذف جناح های مخالف احمدی نژاد از ساختار سیاسی کشور بدست آمده است .

از سوی دیگر برخی از کارشناسان امور بین الملل در مراکز مطالعات بین المللی و استراتژیک روسیه و نیز برخی رسانه های روسی از آنچه که حمایت روسیه از دولت ایران و نیز پیام تبریک زود هنگام مدودف به همتای ایرانی اش خوانده اند انتقاد کرده و خواستار متوازن سازی سیاست روسیه در قبال گروه بندی های سیاسی داخلی در ایران شده اند .

در این زمینه روزنامه " نزاویسمایا گازتا " در سرمقاله روز 6 ژوئیه خود با انتقاد از سیاست پوتین – مدودف در قبال انتخابات ایران و تحولات متعاقب این انتخابات ، دولت روسیه را به جانبداری یک طرفه از محمود احمدی نژاد متهم کرد و نوشت این سیاست ممکن است به منافع بلند مدت روسیه در منطقه تاثیرات سویی بگذارد.

این روزنامه نوشت :" به نظر می رسد شعارهای مرگ بر روسیه که این روزها از سوی ایرانیان معترض به نتایج انتخابات شنیده می شود نشانه ای از نا موفق بودن و شکست سیاست روسیه در قبال ایران باشد چرا که برخی از مردم ایران را به این نتیجه رسانده است که دولت روسیه از محمود احمدی نژاد حمایت می کند ".

این روزنامه نوشته است :" این اندیشه و باور که می توان از کارت ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای در برابر غرب امتیاز گرفت باوری است که به نظر می رسد چندان درست نیست . در عوض این باور، ما با این واقعیت مواجه ایم که به جای استفاده روسیه از کارت ایران ، دولت ایران با استفاده از کارت روسیه در تلاش است تا در بین اعضای گروه 1+5 شکاف افکنی کند ".

این روزنامه در انتها پیشنهاد می دهد که دولت روسیه دیگر نیروهای سیاسی ایران را نیز مورد توجه قرار دهد و با آنها وارد گفتگو شود.

در این زمینه " آلکسی آرباتوف " مدیر مرکز امنیت بین المللی در آکادمی علوم روسیه با انتقاد از سیاست روسیه در قبال دولت احمدی نژاد ادعا می کند :" محبوبیت احمدی نژاد در بین ایرانیان افت کرده است . او سیاست های خودش را تغییر نخواهد داد به ویژه اینکه او حامیان قدرتمندی دارد .

این کارشناس روسی در ادامه پیش بینی می کند که احتمالا دولت دور دوم احمدی نژاد در اثر فشار نیروهای میانه رو و مخالفان نخواهد توانست ادامه کار دهد و در نهایت مخالفان احمدی نژاد را مجبور به کناره گیری خواهند کرد .

وی بر این اساس از دولتمردان کرملین می خواهد که از هم اکنون به فکر اصلاح سیاست های گذشته خود باشند و تمام تخم مرغ های خود را در سبد محمود احمدی نژاد نچینند

No comments:

Post a Comment